Nattblogg - tankar

Jag har en åsikt, och jag tror inte det är särskilt många som instämmer men så tycker iallafall jag.

Om en människa röker, eller knarkar, eller dricker.. Eller rättare sagt har gjort, men har slutat. Antingen ska de alltid tyckas så synd om dem, eller så e dem så jävla starka o grymma o tuffa.. "Amen han har ju vääärsta historian för han har pundat o hängt me dem o dem farliga typerna" Är de någonting framgångsrikt eller kan någon förklara de för mej?

Själva grejen jag vill komma till är att okej att man kan va stolt över sej själv om man slutar med något av dessa beroenden, men varför förvänta sej "åh så duktig du, inte rökt på 1 helt år" "Amen oj va duktig du va som tog dej ur pundandet och gud vad jobbigt det måste ha varit för dej blabla..."

MEN, alla dem som inte röker, pundar eller dricker i överdrivna mängder då? En sån som jag då tillexempel. Är inte det bättre? Eller det är för "vanligt". Tycker det är så löjligt... Man är väl en mycket bättre, coolare, starkare människa om man kan motstå alla dessa onödigheter. Det är ju en enorm svaghet/osäkerhet om man faller för frestelser, grupptryck, kriminalitet osv. Nä, mer cred åt dem som kan låta bli sånt skit!


(självklart är det BRA att människor lyckas ta sej ur beroenden, men dem som inte faller för dem är starkare i sig själv enligt mej.)


Kommentarer
Postat av: ole

jag håller med dig till 100%, det är starkare att aldrig ha knarkat och druckit överdrivet mycket. det är något att vara stolt över

2010-07-15 @ 00:15:49
Postat av: Anonym

Din bild av ett missbruk / pundande fick vi alla ta del av.

Men nu undrar jag hur du vet hur det är att leva i ett missbruk? Som en pundare då! Eller leva kriminellt? Hur du kan ha en så stark åsikt men så liten insikt, det förstår inte jag

Men en människa som missbrukar har vad läkarna kallar det en beroende sjukdom. En dödlig sjukdom.

Att du inte vill "hylla" dem som är din vänner och som har lyckats bryta sig fri från det helvetet, det problemet ligger hos dig.

Du ska inte gå längre än till familjen då din far som har lyckats :) all cred till honom, men som din pojkvän som inte direkt håller sig till dem som inte håller sig från den skiten.



Nej du, sopa rent vid din egen dörrmatta innan du ger dig på andras.



2010-07-15 @ 00:22:46
Postat av: Paula

Oj här var det någon som tog åt sig direkt!

Emma vet inte hur de är att vara i ett missbruk för hon var smart nog att aldrig testa. Det tycker jag är starkt!

Tycker det är starkt att man tar sig ut från det med! Men man kan inte klandra nån för att tycka att man är duktig som aldrig testat!

Jag tror visst att Emma "hylla" dom som slutat som är hennes vänner med tanke på hennes pappa!

Det var inte riktigt det hon ville få fram nu!

Om hennes pojkvän gör eller inte är inte heller nått som jag tyckte hade med saken att göra..

För de var inte de hon ville ha fram i de hela!! Men men alla får ju ha sin åsikt!!!

2010-07-15 @ 05:50:03
Postat av: Emma

Läser man min blogg får man ju ta del i vad som skrivs i den, det är ganska självklart. Antar att du själv lever i ett sådant beroende eftersom du verkade ta inlägget ganska hårt. Att min pappa e nykter alkolist har inte med "sopa rent vid din egen dörrmatta" att göra. Han e väl inte jag? Absolut e jag glad för hans skull att han sluta men all cred till honom om han inte ens hade börjat istället. Nä att människor e så Naiva o tror att "åh men nä att röka brass e inget farligt blabla..." bevisar ju bara hur

Mkt de finns innanför pannan. Detta handlade om min åsikt sen kvittar de om någon i min familj har suttit där jag har fortfarande samma åsikt.



Och nej jag vet inte hur det e att vara en rökare, knarkare eller alkoholist. Men eftersom jag har familjemedlemmar o fd. Pojkvänner som varit där så har jag en insikt i de hela.



Men all cred till dej som lämnade ditt namn o vågade stå för vad du sa ;) not...

2010-07-15 @ 08:53:49
Postat av: Emma

Tack Paula, du förstod innebörden. Hylla dem som inte håller på / har hållt på med skiten istället. Tycker de är tragiskt va vissa människor gör med sina liv idag. För o inte tala om langarna.. De är deras "förtjänst" att dem yngre generationerna får tag i skiten oxå.

2010-07-15 @ 08:58:15
Postat av: Anonym

Pinsamt att va ditt x

2010-07-15 @ 10:15:48
Postat av: Emma

Kan man ju tycka om man vill. Jag e drogfri iaf. Och kan stå för mina ord underskrivet med mitt namn...

2010-07-15 @ 10:30:43
Postat av: Anonym

Liten o Rapp, men e faaaan det enda också!!!!

2010-07-19 @ 05:02:08
Postat av: Emma

Puss på dej med R :)

2010-07-19 @ 06:10:59
Postat av: Johan

att ha ett beroende av droger är en sjukdom Emma så det har inte att göra med hur stark man är om man slutar eller inte, jag har följt din blogg ett tag nu, o jag ser att du har jojjo bantat väldigt mycket, men du har aldrig lyckats med att gå ner i vikt på riktigt. så om man ska tänka som dig, o att vara stark i sig själv kan jag dock inte se att du är det då. för att gå ner i vikt har också med väldigt mycket styrka att göra!



Du säger att du inte klarar av att banta för du tycker de är jätte jobbigt & etc... Men sen jag som har hållt på med droger hade inga problem med att gå ner i vikt direkt. Jag kan ju säga dig att det är mycket mycket svårare att ta sig ur drogvärlden än de e att rasa i vikt. så hur kan du sitta o skriva att jag är en svag människa för att jag har tagit droger? Du tänker ju helt fel nu. Du har inte ens styrka till att gå ner lite i vikt? så du har tur som hade ett lätt umgänge i din uppväxt. för jag kan säga hade du börjat med droger, hade du nog aldrig kunnat ta dig ur de, me tanke på att du inte ens klarar av att tappa några kg.



& att lägga ner droger handlar om så mycket mer än just drogerna, den dagen man tar sitt beslut att lägga ner de innebär det också att bli av med alla sina "vänner" man har i världen, hela sin livsstil som man lever. Men de svåraste utav allt är att acceptera att man måste leva som en svensson o antagligen bara umgås med sånt folk som har dina resonomang på droger. o Ja personligen hade inte tyckt det varit speciellt roande att sitta o höra mina vänner prata om att jag e svag för jag har hållt på med droger.

Så snälla Emma tänk innan du talar. Drogerna är rätt lätt att sluta med! men att lämna "SIN EGEN VÄRLD" är det jobbiga. Ja hoppas att du förstår mig rätt nu o att alla andra "svensson" som läser de inser lite mer.

Ps: Hur kan man hata något så mycket som man aldrig prövat? Du har inte ens haft en destruktiv uppväxt så du har inte ens en aning hur det är att ha en omgivning med bara droger runt dig. Du kanske hade haft det bättre? Man vet aldrig förrens man försöker men att ha förutfattade meningar är dock inte så svårt!



Nu fick du min åsikt tillbaka :)

Puss & Kram på dig Emma. // din bästa vän Johan =)

2010-07-19 @ 06:59:54
URL: http://!
Postat av: Emma

Jag accepterar din åsikt oxå, alla får ha åsikter :) som jag skrev i ett inlägg nyss Johan så var det en aning överdrivet inlägg för att få just de reaktionerna jag fick.. Men absolut e de fortfarande nåt jag tycker att vanliga "Svenssons" som du kallar de får alldeles för lite cred för att dem e drogfria. Kan ju tycka att när du skriver att du ger upp hela Ditt liv o alla dina vänner för att du slutar med de har du fel, för du har en del fina vänner som

inte håller på med nån skit och som vill/velat ditt bästa precis som jag. Och en omgivning av droger har vi alla för de är

så fruktansvärt många som pundar nuförtiden.



Ser ingen mening med att pröva något som förstör ens kropp o hjärna.. Psyke... Varför ska man? E man inte en smart människa om man inte gör det? E jag inte stark för att jag ständigt varit i en omgivning med tex. Folk som röker men jag har aldrig börjat?



Puss kram :)

2010-07-19 @ 07:22:15
Postat av: Natalie

Alla har rätt till en egen åsikt.

Men jag kan inte hålla med dig för fem öre, att vara fast i missbruket är så mycket mer än bara just det man missbrukar.

Att sluta med drogerna är svårt, man måste nästan lämna vänner och bekanta för att inte falla tillbaka. Och sen måste man vakna upp och verkligen känna, känna hur drogerna påverkat en själv och alla i ens omgivning.



Att se & känna vad drogerna gör mot en nära och älskad person är riktigt jobbigt. Och det har ju avskräckt mig från att ens röra någonting, samtidigt som det skulle kunna driva en annan människa till att testa.

Men samtidigt så skulle jag aldrig påstå att dem är svaga, det är klart vissa som gör det bara för att alla andra gör det skulle man kunna kalla svaga.

Men alla gör ett val, och en missbrukare gör ibland samma dumma val om och om igen.



Och jag är kluven med det där om beröm, jag vill ha beröm när jag gör något bra, visst, men droger är inte relevant i just mitt liv jag lever nu eftersom jag inte håller på med det, eller har gjort, så därför vill jag varken ha beröm för att jag slutat eller aldrig börjat.



Men någon som verkligen blivit ren och kommit loss från det och tar sig an allt som missbruket har fört med sig är starka! Utan någon tvekan, klarar man av att vakna upp och verkligen stanna vaken till en drogfri värld är man stark!

Speciellt om man vet att man sårat många människor på vägen.



Kram

2010-07-19 @ 10:00:22
URL: http://ntornkvist.blogg.se/
Postat av: Emma

Tack för din åsikt, förstår fullständigt va du menar.. :)

2010-07-19 @ 12:29:08
Postat av: Lina

Bra skrivet, verkligen!

2010-07-21 @ 12:47:24
URL: http://linarosling.se
Postat av: Emma

Tack Lina för att du förstod helheten med inlägget!

2010-07-21 @ 14:01:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0